met gamification fangedrag belonen

Met gamification kun je fangedrag stimuleren

Gamen is spelen en “fication” betekent “maken tot” of “integreren in”. Gamification is het integreren van spelmechanismen in niet-gamegerelateerde omgevingen. Daarmee verhogen we activiteit, fun en fangedrag.

Gamification is niet nieuw. Als kind deed je al aan gamification. De wandeling van school naar huis maakte je leuker door obstakels en regels te verzinnen. Niet de randen van de tegels raken, de witte strepen van het zebrapad vermijden, twee grote stappen, één kleine stap. Voordat je het wist was je thuis. Pure gamification: alledaagse dingen leuker, waardevoller en leerzamer maken door er spelelementen aan toe te voegen.

Er zijn steeds meer voorbeelden van gamification. Zowel off- als online. Horloges geven kinderen punten per gemaakte stap – zo blijven ze fit. LinkedIn geeft in een progress bar aan hoe compleet je profiel is en wat je kunt doen om de volgende stap te maken. Ford en Honda hebben een dashboard boom ontwikkeld – hoe zuiniger je rijdt, des te weelderiger je boom.

Allemaal voorbeelden van gamification die perfect passen bij onze visie op fans. Gamification is één van de mogelijke middelen om eenvoudig en behapbaar fans real-time te herkennen, erkennen en belonen. Zo stimuleer je fangedrag en zorg je voor meer blije fans!

1. Jouw doelstellingen

    We starten bij jouw
    doelgroep en doelstellingen…

  • Contact met fans en inzichten
  • Meer fans die jou promoten
  • Merkbeleving, attentie en pr
  • Meer klanten, meer omzet

2. Gewenst fangedrag

    We koppelen fangedrag aan
    deze doelstellingen…

  • Delen van verbruik en behoeften
  • Co-creatie en product testing
  • Delen van enthousiasme
  • Meer (andere) producten kopen

3. Spelmechanismen

    En stimuleren fangedrag
    door het te belonen…

  • Punten per gewenste actie
  • (Digitale) beloningen
  • Voordeel en ervaringen
  • Exclusieve voorrechten

4. Toepassen

    Op bestaande omgevingen en
    het Fanminds fan platform…

  • ‘Mijn klantomgeving’
  • Fanminds fanplatform
  • Website, webshop of community
  • Primair proces